lördag 28 november 2009

Bröderna/Veljekset

Just nu pågår utställningen Bilder från Finland - land och folk på Waldemarsudde. Här finns konstverk från den finländska "guldåldern" 1850 till 1920. Och ett av de allra finaste (om man räknar Helene Schjerfbeck i en klass för sig) är Hugo Simbergs Bröderna, målad någon gång i början av det förra seklet. Bröderna står i ateljén, men inte alls uppställda. Ändå poserar de i samma ställning, med händerna i byxfickorna. De tittar på målningen på stativet. Är det målningen av dem själva de tittar på? Och vilka var de, bröderna?

I ateljévåningen på Waldemarsudde hänger detta konstverk vackert mellan två fönster. Det bleka novemberljuset anas utanför de stor norrfönstren. Den ljusblå färgen bakom bröderna skimrar. Men det ger inte inskanningen av vykortet rättvisa till. Måste ses på plats, helt enkelt.

6 kommentarer:

  1. Vilken bild! Ska försöka få till att gå dit och se den. Tack för tipset!
    Eva

    SvaraRadera
  2. Ok, en Eva till som kommenterar, nu får man identifiera sig! Eva WB skriver detta! Jättefin bild, önskar jag kunde se den.

    SvaraRadera
  3. Hej Eva och Eva,
    Kul att ni hittat hit. Hoppas ni fortsätter läsa båda två. Och kommenterar.

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt fina bröder! Men visst är det märkligt att målningen ser så oerhört finsk ut, dels pojkarnas utseende men än mer något i färgtonen och i deras hållning. Fördomar från min sida antagligen, men jag skulle ha gissat på Finland utan att veta varifrån målningen kommer.

    SvaraRadera
  5. Jag ser en person, i två delar, om du förstår vad jag menar, en ljus och en mörk. Precis som vi människor är.
    Mycket vacker tavla, som jag ska försöka se.

    SvaraRadera
  6. Jag förstår vad du menar. Det var en tanke som for genom mitt huvud precis när jag såg tavlan, men som jag sedan tappade bort. Tack för att du fick mig att se det igen. Och hoppas att du får se tavlan "live".

    SvaraRadera